Gelar lan Sesebutan Kapriyayen lan Trah Jroning Masyarakat Jawa Minangka
Warisan Budaya Luhur
Ature R.M.
Restu Budi
Setiawan
Nadyan
karaton ing saiki wus ora duwe kekuatan politik mligi jroning paprentahan NKRI,
nanging kuncara lan perbawaning karaton jroning masyarakat utamane masyarakat
Jawa isih gedhe banget. Ing jaman republik iki kabeh karaton saindhenging
Nuswantara kalebu karaton/kadipaten Jawa cacah 4 (Surakarta, Ngayogyakarta, Mangkunegaran lan
Pakualaman) wus nyawiji karegem jroning wadhah NKRI. Nanging tradhisi lan
warisan budaya kang diduweni dening saben-saben karaton kasebut isih tetep
lumaku lan lestari kepara tetep dadi panutan jroning masayarakat. Warisan
budaya mau salah sawijine yaiku arupa gelar kapriyayen (gelar kebangswanan).
Ya
bener, gelar kasebut ing saiki ora duweni fungsi kanggo kekuwatan politik ing
paprentahan, mung minangka warisan budaya. Nanging, jroning masyarakat kang pengaruh istana sentries-e
isih gedhe utamane masyarakat Jawa isih tetep ngakoni lan ngajeni marang anane
gelar lan sesebutan kasebut minangka tandha drajad kapriyayen lan warisan
budaya adi luhung kang asesumber saka karaton.
Nanging,
saperangan masayarakat moderen uga duwe panemu anane gelar kasebut ora ana
gandheng cenenge marang statusa priyayi. Masayarakat kang mangkono lumrahe
amung mbiji anane gelar kasebut adhedhasar warisan budaya blaka. Panemu kang
mangake ya satemene ora salah. Amarga ing jaman saiki konsep priyayi wis owah. Yen jaman
biyen kang diarani priyayi iku wong kang derbe title
saka Ratu utawa wong kang derbe grad/trah saka
karaton, nanging ing jaman saiki kang diarani priyayi orientasine marang
satatus ekonomi lan satatusa sosial jroning masayarakat.
Mula
ora jeneng mokal yen wong biyasa bisa dadi priyayi
merga sugih lan derbe drajad pangkat kang linuwih. Utawa suwalike wong kang satemene iku trahing ngawirsa, kesuma rembesing
madu malah bisa ora kajen babar blas amarga dadi
drajade wong ora duwe. Ya kaya mangkene iki sejatine
kang kerep dadi guneman jroning masarakat kanthi unen-unen “tunggak jarak
mrajak, tunggak jati mati”.
Perangane Gelar Kapriyayen
Kang
aran gelar utawa sesebutan jroning masyarakat Jawa iku kajaba duweni fungsi
minangka pelestarian budaya ing jaman
saiki, satemene duweni fungsi asli kang mligi, yaiku; 1. kanggo mbedakake
endhek-dhuwure drajad kapriyayen jroning masyarakat, 2. kanggo mbedakake
endhek-dhuwure pangkat kang disandhang sadhengah priyayi jroning kraton
(upamane antarane sentana dalem kalawan abdi dalem), 3. minangka tandha yen
duwe grad/trahing ngawirya (tedhak turun saka panguwasa/priyagung luhur
karaton).
Gelar
kapriyayen ing masyarakat Jawa kaperang dadi rong perangan. Perang sepisan
yaiku gelar asli keturunan utawa asring disebut minangka “darah biru utawa darah keturunan ningrat”. Gelar kasebut disandang
lan rumaket wiwit lahir dening wong kang duweni trah
saka panguwasa ing tanah Jawa (tuladhane trah nata Majapahit, Demak, Pajang,
Mataram, Kartasaura, Surakarta,
Ngayogyakarta, Mangkunegaran, Pakualaman, lan sakpanunggalane). Trah kasebut
bisa dijupuk saka pancer kakung utawa putri (keturunan saka garis lanang lan
wadon). Kanthi mangkono gelar kang mangkene iki duweni sipat biologis lan
kodrat saka Gusti Kang Maha Kawasa kang nitahe pawongangan kasebut minangka
trahing kusuma rembesing madu. Cekake gelar kang mangknene bisa diturunake
marang anak putune kanthi turunan ora ana pedhote kabeh bisa antuk gelar.
Gelar
darah keturunan dalem iki sesebutane bisa dipikoleh adhedhasar grad. Grad yaiku
garis keturunan kang nelakake sawijining wong
turunan kepira saka sinuwun sapa ing karaton ngendi. Grad ora bisa dirubah lan ora bisa diganti, merga iki
wus kinodrat. Paprincene mangkene:
Grad
1 (putra-putri dalem kangjeng sinuwun) wiwit jaman sinuwun Pakubuwana X nganti seprene para putra-putri
kang isih timur kaparingan sesebutan Gusti
kayata G.R.M. (putra), G.R.Aj. (putri durung nikah), G.R.Ay. (putri wis nikah), nalika jaman
PB IX putra-putri dalem kang isih timur kaparingan sesebutan Bendara kayata B.R.M. (putra), B.R.Aj.
(putrid durung nikah) lan B.R.Ay. (putri wis
nikah), lan sak durunge susuhunan PB IX putra-putri dalem kang isih timur
racake padha kaparingan sesebutan R.M.(putra),
R.Aj.(putri durung nikah), R.Ay. (putri wis
nikah). Beda maneh yen putra ana kang diangkat dadi pangeran upamane dadi
G.P.H./K.G.P.H. lan liya-liyane utawa putri ana sing diangkat dadi G.K.R. mula
gelare uga beda.
Dene
grad 2-4 (yen ing Ngayogyakarta) utawa grad 3-5 (yen ing Surakarta) tumrap lanang R.M., R.Aj., R.Ay. Seje maneh yen ing Surakarta
Hadiningrat Grad ka-2 (wayah dalem) kaparingan sebutan Bendara kayata B.R.M., B.R.Aj., B.R.Ay., pugeran ing surakarta kang mangkene
iki lumaku wiwit jaman Susuhunan PB X.
Sabanjure
grad ka-6 nganti ora ana pedhote (tumrap Surakarata) lan grad ka-5 nganti ora
ana pedhote (tumrap Ngayogyakarta) tumrap lanang nganti tekan 15 taun R.Bg
(Raden Bagus, paugeran ing Ngayogya) yen sabubare 15 tahun banjur ganti R
(raden), tumrap wadon yen durung nikah R.Rr. (Raden Rara), yen wus nikah malih
dadi R.Ngt. (Raden Nganten) Nanging kang uwis-uwis ing Surakarta yen wong wadon
derbe gelar R.Rr. upama kagarwa dening sentana dalem gelare malih dadi R.Ay.
Tuladhane
ana wong wadon durung nikah grad ka-7 saka Susuhunan
PB X, mula dheweke derbe gelar R.Rr., bareng diwasa dheweke kagarwa dening
sentana dalem karaton Surakarta Hadiningrat, mula gelar kang di sandhang bocah
wadon kasebut bisa malih dadi R.Ay.
Kapindho
yaiku gelar paringan dalem (paringan saka karaton) kang arupa gelar pangkat
tumrap sentana, riya inggil, abdi dalem, prajurit lan liya-liyane kalebu uga gelar
kang diparingake marang sok sapa wae kang kapundhut minangka garwa dalem. Gelar
iki diparingake kanggo sapa wae (ora nyawang pawongan iku trahing kesuma
rembesing madu apa turunan wong biyasa) kang duweni
labuh labet marang karaton, duweni kasetyan minangka abdi karaton, duweni peran
gedhe marang jagading kabudayan, sosial, politik lan sak panaunggalane kalebu wong kang kapundhut garwa dening sang nata uga duweni hak
kaparingan gelar kasebut. Nanging perlau kawuningan yen gelar iki asipat
individual tegese ora bisa diturunake marang anak putune.
Gelar
mangkene iki maneka warna cacahe. Saben karaton utawa saben kadipaten bisa uga
beda-beda paugerane. Ora kaya sesebutan/gelar darah dalem/keturunan dalem. Yen
gelar keturunan dalem mau umume paugerane meh padha lan sesebutane ya
miripantarane Kasunanan Surakarta Hadiningrat, Kasulatanan
Ngayogyakarta Hadiningrat,
Kadipaten Mangkunegaran lan Kadipaten
Pakualaman, nadyan ana bedane nanging ya mung sethithik.
Kang
uwis kelakon kaya ing Ngayogyakarta
Hadiningrat upamane ana wong 2 kang kaparingan/kawisudha minangka wedono. Kang siji
duweni kekancingan darah dalem/keturunan dalem lan sing siji ora duwe trah saka
sapa-sapa. Mula gelar/sesebutan kang di paringake marang pawongan kasebut uga
beda-beda. Kang duweni kekancingan darah dalem/keturunan dalem kaparingan R.W.
(Raden Wedono) lan sing siji mung kaparingan M.W.
(Mas Wedono) jalaran dudu darah biru. Semono uga tumrap Ngabehi, yen duwe
kekancingan darah dalem mula kaparingan R.Ng. (Raden Ngabehi)
yen ora dudu darah biru ya mung M.Ng. (Mas Ngabehi).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar